Czekoladowy pudding chia

Zdrowy, nietuczący i nieziemsko smaczny deser? To możliwe! Wystarczy, że przygotujemy go z nasion chia. O chia pisałam Wam jakiś czas temu. Jeśli jeszcze nie zdążyliście zapoznać się z maleńkimi nasionkami, polecam jak najszybciej nadrobić zaległości. Nasiona chia, mimo iż bardzo niepozorne, są prawdziwą skarbnicą witamin i minerałów. Obfitują w błonnik pokarmowy, łatwo przyswajalne białko oraz cenne kwasy Omega 3 i Omega 6. Nasiona chia są też szalenie wszechstronne. Doskonale wręcz sprawdzają się w deserach. Fani zdrowego odżywiania znają puddingi chia i chętnie się nimi zajadają. Ja też zaliczam się do grona fanów chia. Continue reading »

Jedz na zdrowie – guacamole z pomidorem

Guacamole to bardzo dobra i bardzo zdrowa pasta, która zawitała do nas prosto z Meksyku. Warto po nią sięgać z wielu powodów – nie tylko tych smakowych. Guacamole przyrządza się z awokado, a jak wiadomo awokado to szalenie cenny i wartościowy owoc. Jego historia jest stara jak świat, więc nie ma czym zawracać sobie głowy. Ważne jest co tak właściwie daje jedzenie awokado. Cóż… ten śmieszny zielony owoc z wielką pestką w środku to skarbnica samych najlepszych wartości odżywczych dostępnych w jedzeniu. Wielu dietetyków i lekarzy klasyfikuje awokado w kategorii SUPERFOODS. Continue reading »

Dieta a choroba nowotworowa. Co jeść w chorobie nowotworowej?

uśmiechnięta para seniorów. Starszy mężczyzna przytula chorą na nowotwór ale uśmiechniętą starszą kobietę

źródło: https://www.nestlehealthscience.pl

Choroba nowotworowa brzmi jak wyrok, jednakże wyrokiem być nie musi. Dzięki wczesnemu rozpoznawaniu i diagnozowaniu oraz nowym metodom leczenia, milionom chorym na raka pacjentom można pomóc w poprawie jakości życia w trakcie trwania choroby oraz wspomóc w walce z chorobą. Bardzo ważną kwestią w leczeniu chorób nowotworowych jest odpowiednie żywienie. Chory potrzebuje sił i energii do walki, a niestety u większości pacjentów prawidłowe odżywianie już na wczesnym etapie choroby zostaje zaburzone. Dzieje się to zupełnie nieświadomie. Chory przestaje odczuwać łaknienie, lub nie chce jeść, np. na skutek odczuwanego bólu. Bardzo często również na skutek chemio i radioterapii chory traci apetyt, ale to w gestii bliskich jest zadbanie o odpowiednie żywienie i właściwą dietę. Jak taka dieta w chorobie nowotworowej powinna wyglądać? O tym w poniższym artykule. Zapraszam! Continue reading »

Jedz na zdrowie – sandacz

sandacz na lodzie

Ryby to bogate źródło wysokowartościowego białka i witamin. To także korzystne dla zdrowia kwasy tłuszczowe omega-3, o których najnowsze badania mówią, że działają jak leki. Kwasy tłuszczowe Omega-3 m.in. zmniejszają ryzyko alergii, astmy, a nawet ujędrniają skórę i wygładzają zmarszczki. Są niezbędne w prawidłowym rozwoju dzieci. Wspomagają też leczenie schorzeń psychicznych, m.in. schizofrenii. Wnioskując po opiniach ludzi, ulubioną rybą Polaków jest sandacz – typowo słodkowodna ryba o bardzo charakterystycznym, długim i lekko spłaszczonym ciele oraz oczach, które świecą w ciemnościach! Sandacz wyróżnia się stosunkowo małą ilością ości oraz bardzo delikatnym w smaku mięsem. Continue reading »

Oczyść swój organizm!

napis detox wykonany z owoców i warzyw

Ludzki organizm ma to do siebie, że lubi się zanieczyszczać. Niestety, nagromadzone w organizmie toksyny spowalniają pracę organizmu i wywołują szereg nieprzyjemnych dolegliwości. Jeśli przez dłuższy czas czujesz się zmęczony, masz problemy z koncentracją i zasypianiem, miewasz problemy ze skórą, włosami i paznokciami, a do tego cierpisz na zaburzenia układu pokarmowego, masz problemy trawienne i częste wzdęcia to znak, że twój organizm woła o pomoc. Jak oczyścić organizm z toksyn? Wbrew pozorom nie jest to takie trudne, jak może się niektórym wydawać. Istnieje szereg sposobów na skuteczny, a przede wszystkim bezbolesny detoks organizmu. Oto kilka z nich: Continue reading »

W roli głównej: chia

nasiona chia

Jeszcze rok temu, gdy zajadałam się deserami chia, moi znajomi kręcili nosem. Nasiona chia były dla nich jedną wielką niewiadomą. A wiadomo jak to u nas jest – jak czegoś nie znamy, to od razu uznajemy za niedobre. Dziś nasionkami chia zajada się cały świat. Chętnie sięgają po nie młodzi i starsi. Z chia wyczarowują desery, na widok których świecą się oczy. I bardzo dobrze, że moda na chia trwa w najlepsze, bo to najlepsze co możemy dać swojemu organizmowi. Continue reading »

Jedz na zdrowie – nerkowce

nerkowce w pomarańczowej miseczce

Orzechy stanowią bardzo ważny element codziennej diety. Są doskonałą alternatywą dla solonych krakersów czy paluszków. Zawierają wyłącznie zdrowe tłuszcze, które odżywiają mózg, a także poprawiają pamięć i koncentrację. Ponoć najzdrowsze są orzechy włoskie, aczkolwiek inne odmiany też są godne polecenia. Poza tym, dietetycy na temat orzechów włoskich mają bardzo podzielone zdania. Jedni są ich zwolennikami, inni wykazują wobec nich mniej entuzjazmu. Ci wszyscy, którzy nie przepadają za orzechami włoskimi, powinni sięgać po nerkowce. Są one o wiele subtelniejsze w smaku, a jednocześnie tak samo zdrowe jak włoscy koledzy. Continue reading »

A może by tak rybkę?

ryby słodkowodne

źródło: www.makro.pl

Ryby to bardzo ważny składnik diety człowieka. Lekarze biją na alarm, aby zastąpić nimi mięso, które nie do końca jest sprzymierzeńcem naszego zdrowia. Ryby – zarówno ryby słodkowodne, jak i ryby morskie powinny gościć na naszych talerzach przynajmniej raz w tygodniu. Dlaczego? Bo są wdzięcznym źródłem białka i szalenie cennych kwasów tłuszczowych omega3. Dziś zasmakujemy w rybach słodkowodnych, a więc m.in. leszcza, karpia, suma, tołpygę (więcej). Dlaczego warto po nie sięgać? Continue reading »

Bezglutenowy chleb z kaszy gryczanej

bezglutenowy chleb

Życie na bezglutenowej diecie wcale nie musi być uciążliwe. To, że nagle okazuje się, że jesteśmy uczuleni na gluten wcale nie oznacza, że musimy rezygnować ze wszystkiego, co kiedyś lubiliśmy. To, że chorujemy na nietolerancję glutenu lub celiakię, wcale nie oznacza, że musimy rezygnować z pysznych bułeczek czy chleba. Wystarczy tylko znaleźć odpowiednie zamienniki. Nie umiecie żyć bez pieczywa? Upieczcie sobie bezglutenowy chleb z niepalonej kaszy gryczanej. Jest niesamowicie pyszny i co najważniejsze – nie uczula. Fajny przepis na chlebek gryczany znajdziecie w poniższym poście. Co prawda, ów chleb jest dość czasochłonny, ale robi się go w prosty sposób. Wystarczy użyć zaledwie 3 składników, uzbroić się w cierpliwość i po krzyku. Gwarantuję, że warto na niego poczekać! Continue reading »

Jak wzmocnić odporność dziecka

dziecko bawi się na śniegu dzięki podniesionej odporności - groprinosin syrop

Układ odpornościowy jest szalenie ważny w codziennym życiu i funkcjonowaniu. Prawidłowo działający, chroni człowieka przez zakażeniami wywołanymi przez wirusy, bakterie, grzyby. Z odpornością dziecka bywa różnie, gdyż pełen rozwój osiąga ona dopiero po 12 roku życia. Nie powinno więc dziwić, że maluchy w wieku przedszkolnym chorują wyjątkowo często. Zdaniem lekarzy normą jest 7-8 infekcji w ciągu roku. Jak wzmocnić odporność malucha? Najlepsze sposoby nie są szczególnie skomplikowane. Wystarczy codzienna dawka ruchu, hartowanie na świeżym powietrzu oraz właściwa dieta. Dobrym rozwiązaniem są też suplementy diety na odporność – w postaci syropu lub tabletek. Continue reading »